Radzyń Podlaski

Polonez - klasyk lat 80 odrestaurowany przez "samochodziarzy" z ZSP im. Jana Pawła II w Radzyniu Podlaskim

Region Czw. 19.05.2022 13:58:55
19
maj 2022

Uczniowie klas samochodowych Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Radzyniu Podlaskim zafascynowani polską motoryzacją podjęli się odrestaurowania zabytkowego samochodu marki polonez z 1986 roku. Odnawianie pojazdu odbywało się na warsztatach szkolnych w czasie zajęć praktycznych oraz na zajęciach dodatkowych.

Klasyk lat osiemdziesiątych przeszedł pełną renowację. Uczniowie odtworzyli i zakonserwowali wnętrze samochodu, jego zabudowę, mechanikę oraz lakier. Wszystkie części i podzespoły są oryginalne. Pojazd jest sprawny, nadający się do jazdy. Inicjatorami projektu byli nauczyciele przedmiotów samochodowych: Stanisław Kania i Wojciech Mackiewicz. Proces renowacji oraz efekt można obejrzeć w poniższej galerii zdjęć oraz w dzień otwarty szkoły 31 maja.

Samochód FSO Polonez produkowany był seryjnie w Żerańskiej Fabryce Samochodów Osobowych od 3 maja 1978 roku do 22 kwietnia 2002. Z taśmy montażowej zjechało 1 mln 61 tys. 807 egzemplarzy w różnych wersjach. Polonez był następcą Polskiego Fiata 125p. Pojazd przeszedł kilka większych modernizacji. Pierwsze sztuki nosiły nazwę Polski 1300/1500, w zależności od zastosowanej jednostki napędowej. Nazwa Polonez została wyłoniona w wyniku plebiscytu czytelników „Życia Warszawy”. Zwano je np. Borewiczami (jednym z nich jeździł w serialu „07 zgłoś się!”, as warszawskiej Milicji Obywatelskiej), Akwariami (dołożono niewielką szybkę za drzwiami pasażera), Poldkami, Peloponezami. FSO Polonez – w czasach PRL’u to bogata limuzyna, polska duma i niesamowity samochód. Od początku produkcji był, i jest do teraz, marzeniem wielu Polaków. Na przełomie lat 70-tych i 80-tych wiele młodych par marzyło o podróży białym polonezem do ślubu. Posiadanie takiego auta na własność stanowiło wyznacznik sukcesu i pozycji społecznej, niezależnie od koloru samochodu. Ostatnie egzemplarze Poloneza wyjechały z fabryki w 2002 roku, kiedy to zawieszono produkcję z powodu pozbycia się tłoczników potrzebnych do produkcji płyt podłogowych i nadwozia.



Inf. pras.

0 komentarze

Podpisz komentarz. Wymagane od 5 do 100 znaków.
Wprowadź treść komentarza. Wymagane conajmniej 10 znaków.